lördag 21 mars 2009

Tändsticksaskar o skärbräda..

fick jag och Tindra med oss från auktionen i Rävlanda i torsdags! Tindra hade spanat i dessa fina gamla tändsticksaskar(över 60 år gamla) i en skål från Gustavsberg och de (+skålen) blev hennes för bara 30kr! Visst är de fina??!


(klicka på bilderna så blir de större)



Tindra är en hejare på att hitta fina saker på auktion tycker jag! Auktionerna är varannan vecka och som tur är infaller de på den veckan Tindra bor med oss (varannan vecka bor hon hos sin mamma i stan) så att hon oxå kan följa med:)



(Klicka på bilderna så blir de större)

Jag hittade den här söta porslinsskärbrädan från Villeroy & Boch, visst är den blå dekoren fin?




Nu ska vi strax gå ut i det härliga vädret och köpa vårens första glass!
Ikväll tänkte jag spana in Robinson på TV4.


Ha en skön lördag!


Kram Jenny ♥








36 kommentarer:

Maria sa...

Vilka fynd!

Ha en skön TV-kväll! :)

Kram

alegni sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
alegni sa...

superfina tändsticksaskar o skärbrädan var ett verkligt fynd!
kram
ingela

mylovelygrandma sa...

Hej Jenny! låter lite tramsigt men mitt hjärta slog volter när jag såg den fina skärbrädan! en jag känner har hela den fina servisen men jag har aldrig sett en skärbräda! vad fick du betala för den på auktionen? lite nyfiken :) tändstickaskarna var ju verkligen ett annorlunda och roligt fynd! ha en bra helg! KRAM!

Nylyckan sa...

Hej! Härlig samling hon fick tag i din Tindra. Du är nöjd med skålen förstår jag. Skärbrädan var jättesöt, den ser ut som porslin, typ Kunglige dansk. Kramn från Åsa

VITA NYANSER sa...

Vilka fina fynd! Reportaget är ju som du säger, man hinner det man hinner, det får bli som det blir. Grunden finns ju och känslan förmedlas nog på det de fotograferar. Skönt att ha höra din lugnande kommentar. Härligt med ett stöd som FÖRSTÅR!!!

Ha det bra!
Kram L-L

Hagagård sa...

Go middag! Kul att få tag på så gamla tändsticksaskar!! skär brädan var väldigt fin oxå..Blått& vitt går alltid hem.. Ha en bra em:)Helen.. Själv så ska vi på släkt kalas!

Maria i Lilla villa vita sa...

Vilken underbar skärbräda, jag har aldrig sett något liknande. Jag gillar också att gå på auktion, tyvärr blir det inte så ofta som jag skulle önska! Vad roligt för dig att du får sällskap på dina auktionsrundor och speciellt med någon som har sådan bra näsa för fynd!
Kram Maria

Marie sa...

Så kul med fina tändsticksaskar - och skärbrädan var helt underbar - vacker och praktisk, en bra kombination.

Engelska Villan sa...

Hej kära Jenny, ;)
vilka superfina tändsticksaskar. Håller med om att hon är en riktig hejare på att fynda, Tindra.
Din skärbräda var verkligen charmig. Jag ser den framför mig som en ostbricka.
Vi ska oxå kolla på Robinson.
Kram Anna

Signe 1 sa...

Jättefina grejer ni fyndade o speciellt lilltjejen:-). Tack själv Jenny för alla dina fina kommentarer hos mig, blir alltid lika glad när du har 'kikat' in! Ha en toppenkväll, det blir Robinson för oss oxå ikväll!:-) KRAM Sofia

STENLYCKA sa...

Så fina saker ni köpte,jag tycker det är spännande att gå på auktioner. Blir inte så ofta, för de brukar ofta infalla den kvällen som jag jobbar.
Ha en skön TV kväll.
Kram Stenlycka

Lilla huset på prärien sa...

Verkligen, VERKLIGEN fina saker ni har hittat på auktion. De där tändsticksaskarna är urfina och skärbrädan är underbar! Det är någonting visst med skärbrädor i porslin eller hur?

Kram Jenny

Hemmalycka sa...

Hej Jenny!
Vilka fina tändsticksaskar hon har hittat. Vad kul om hon får en sådan hobby då har ni något roligt gemensamt och kan springa på auktioner tillsammans.
Ikväll blir det Robinson här med och maken står nu och lagar god mat till middagen.
Kram Kram
Åsa

Bygatan sa...

Åh så fina auktionsfynd!

Här blir det också Robinson ikväll!

Ha en trevlig kväll, kram Lena

Therese sa...

Vilket fynd Tindra har gjort. verkligen jätte vackra askar. Din skärbräda är inte pjokig den heller. =)

Hejsvejs!

Lotta sa...

Hej! Vilket fynd va kul...med så fina tändsticksaskar.
Skärbrädan var riktigt fin, blått och vitt gillar jag, är alltid fräscht.
Ha en fortsatt bra kväll.
Kram kram Lotta!

Millas hem sa...

Gissa om jag är avis?! Först alla fina askar och en sån skärbräda vill jag också ha!
Har tallrikar i samma!
Ja, himla fina saker!

Kram Camilla

Stjärnor & Champagne sa...

Ludde mår bra, svullen och blå under ögat. Ja fyndat har ni ju gjort som vanligt, hihi. Skulle aldrig ställa upp på Robinson, tänk att bo i det där träsket. Never in my life...

Kramkram Anne

Hem och Lycka sa...

Oj vilka fina, bra fynd ni gjort! Söta tändsticksaskar och skärbrädan ljuvlig!

kram

Villa Carl Larsson sa...

Oj oj oj vad fina saker alltså. Tändsticksaskarna var ju jättecharmiga :)

Kram Josefin

HWITA DRÖMMAR sa...

Åhh skärbrädan är superfin! Roligt med auktioner verkligen! Kram M

HWITA DRÖMMAR sa...

Glömde oxå säga att du finns med på min länklista, hoppas det är OK? Kram M

Anonym sa...

Vilket fynd med tändsticks-askarna, skärbrädan var oxå fin

Gårdsromantik sa...

Men vilka fantastiska fynd - de såg ju riktigt gamla ut de där askarna och skärbrädan var underbar!

Kika gärna in på min nyöppnade webbutik:

www.gardsromantik.se

Kram Maud

Ekebo sa...

Hej vad kul att du tittade in hos mig! Gillar alla tändsticksaskar de är väldigt fina. Skärbrädan är också fin kul när man gör sådana fynd på loppis och auktioner. ha en bra söndag kram malin

Lauras gård sa...

Vilka härliga saker ni köpte! Skärbrädan var ju helt underbar! Jag ska också ha en massa tändsticksaskar av trä någonstans... Jag har nog halva mitt bohag kvar i flyttkartonger sedan åtta år tillbaka... Jag har glömt säga att jag tycker namnet Kråkered är såå häftigt. Ha en fin söndag! Kram Stina

Annas hus och hem sa...

Hejsan! Jag håller med om att det är kul att hitta nya bloggar. Tur att du hittade mig, så jag hittade dig. Vilka underbara fynd ni gjort på auktionen. Ha en riktigt skön dag. Kram Anna

Nettan sa...

Vilka fynd ni har gjort! Jättefina grejor alltihop!!
Kram Nettan

♥ Fyra årstider sa...

Jag måste börja gå på loppis och auktioner.
Kram Lotta

Vit Romantik sa...

Vad duktig hon är Tindra! Så fint och charmigt med en gammal skärbräda undra vad den har för historia med sig.... Ha en härlig söndag kram Johanna

Blåbärs och smultronstället sa...

Hej Jenny!
Kul att jag får vara en av dina favoritbloggar, du är en av mina. Det vet du redan! Vad roligt att Tindra gillar att följa med dig på fyndjakt. Ibland får jag med min 15 åriga dotter, sist hittade vi ett gammalt skåp som ska bli vitt, en gammal vas och en svart väska som hon ville ha. Fina askar och skärbrädan var ju underbar!!!
Kram Susanne

Söta Prickar sa...

Jättejätte fin skärbräda...
Jag är alltid rädd att allt fint går sönder så till slut står det bara som ögongodis. Som sagt har man en hjälpsam två-åring så får man akta allt som kan gå sönder
Kram,Lotta

Huset på kullen sa...

Vilka fina askar. Jag kanske skulle försöka ta mig en tur till Rävlanda på auktion, det verkar ju gå att hitta fina saker där =)

Ha en bra söndag! Kram Linda

Anonym sa...

Tänk vad många fina saker...tom. tändsticksaskar kan ju vara vackra.
Vad mysigt med den första glassen.
Kramar från Carina i Lilla vrån.

Vitt och Blått sa...

Vilka fina saker ni hade hittat på auktion! Tändsticksaskarna var sååå fina! Jaa, han är för söt min J.. :) Ha en skön söndag - kram E