måndag 19 april 2010

Vår matplats!

Hej på er!

När vi flyttade in i vårt hus i början av 2008 passade vi på att köpa nya matrumsmöbler. Det blev ett bord i oljad ek och 6st svarta Lilla Åland (ritade av Carl Malmsten) stolar. Stolarna är jag mer än nöjd med men bordet känns väl inte riktigt så "lantligt" som jag skulle vilja ha det:) Visserligen har vi ju en vaxduk (från danska Aspegren) på skivan så det är inte mer än bordsbenen som syns, men jag stör mig ändå lite grann;)






Matrummet sett från köket..(vi har valt att inte ha några gardiner i fönstren för att släppa in maximalt med ljus)




Fårskinnsdynorna från Swedese gör att det blir lite mjukare att sitta:)




Jag funderar på ett slagbord istället, men vet inte om det passar till stolarna? Eller ska vi kanske måla ekbordet vi har i en annan färg? Vad tycker ni kära vänner?? Kom gärna med synpunkter! :)




Ha en trevlig tisdag!




Kraam Jenny ♥♥

69 kommentarer:

Carin sa...

God morgon vännen! Just nya möbler till matplatsen är vad som finns på listan framöver i Finabo! Men det kanske får vänta lite... ;) Men då är det vitt som gäller här... I dag är det ett furubord i allmoge-stil som har hängt med sedan vi flyttade i hop ngn gång -92... :D

Jag tycker att det hade varit snyggt med vitt bord. Till dom svarta stolarna... :)) Så fram med penseln bara! ;))

Ha en härlig dag! Kraaam Carin

LantlivsAnette sa...

Halloj där !!
Jag tänkte direkt att ett gammalt slagbord skulle vara super fint hos er, också nämner du det själv sen, så ett slagbord, jaaa vad fint !!
Himmel vad ni har det fint, precis så där vill jag ha det i mitt kök !!
Kraaam Anette

Camilla sa...

God morgon vännen!

Å - det är jättefint vid er matplats på Kråkered! Stolarna är supersnygga och vilka fönster ni har - de är helt ljuvliga - avis!!!!

Vi tröttnade också på vårt ekbord - det blev lite mycket ek ett tag...men jag ritade och Mikael byggde ett nytt med tjocka, härliga brädor för ett år sedan. Går bra att beställa i valfri färg om det skulle vara så:)

Det här med Rävlanda hade jag alltså fått helt om bakfoten - du bor ju alltså på stora vägen mot Alingsås/Stockholm:)

Ha det gott - kram kram!

Malin - Ebbas änglar sa...

Hej Jenny
Men hjälp vilken bedårande lampa..... den är ju hur fin som helst! Är den ny eller är det en gammal omklädd? Jag skulle nog ha målat bordet vitt.

Hoppas du får en fin vecka!
Kram Malin

(ps. lilla soffan m kaninerna är supersöt!!!)

Livet på kyrkstigen sa...

Hej, vilket underbart kök ni har! Svårt med bordet, vi hade ett bord med ekskiva som jag tänkte måla vitt. Men orken tog slut och vi köpte ett vitt gammalt bord istället och blev jättenöjda. Det är riktigt snyggt med dina svarta stolarna. Kram

Hanna sa...

Du har så fint vid din matplats, men matbord är svårt tycker jag. Har själv ett ekbord som maken byggt så det finns inte på kartan att byta eller måla om det, men ibland blir jag tokig på det. Vi har det så hos oss att jag vill ha vitt, vitt och maken ek, ek, så vi får försöka att samsas.
Kram
Hanna

Ett Vitare Hem sa...

Ett gammalt fint slagbord är även mig första tanke ;o)
Ha en finfin dag!
Kramis/LenaS

Älskade pion sa...

Vad mysigt du har det där hemma på Kråkered.;)Ja,ett slagbord skulle nog inte sitta helt fel.Ha en riktigt bra dag goa vännen. Kramar Ulrika

Country Hill sa...

God Morgon Jenny! Jättefint kök Ni har! FÖrstår hur Du tänker om bordet. Slafbord år ju toppen, men att hitta ett som är bra och stadigt till rätt pris är inte så lätt. En variant är ju att börja med att måla benen vita ,(på bordet ni har), behålla skivan i ekfärg kanske mörka ner den något med färgad bivax så får Du en mer lantlig känsla. Då ser bordet ljusare ut när Du ha vaxduken på och en tålig skiva när den är av. Vi har ett gammalt matbord som jag gjort så med och är mycket nöjd med. Kanske en ide`. Jag ska fota mitt så Du förstår vad jag menar.
Kram Lena

rosenskära sa...

Jag tycker det är snyggt som det är jag! Lilla Åland är så snygga så allt blir snyggt bredvid dem! Om du vill prova på något annat tycker jag det hade varit fint med något med svarvade ben, det kan man få tag på till bra pris på loppis/auktion, så kan man måla det. Just lite mjukare former än dem moderna bord har tycker jag är fint.

Kram
Lena

STENLYCKA sa...

Godmorgon Jenny!
Jag tycker att ett slagbord skulle passa utmärkt till de vackra stolarna.
Vilka härliga fönster ni har förstår att ni inte har gardiner. Så vacker matplats.
Önskar dig en bra tisdag.
Kramar Raina

Irene sa...

:-) Skrev själv om dessa stolar för några dagar sedan... vi har ett slagbord och de enda pinnstolar jag kan tänka mig till är just Lilla Åland :-)

Maria i Lilla villa vita sa...

Jag älskar slagbord och tycker de är så charmiga. Men priset är oftast inte så charmigt. Vi har ett gammalt Nordenbord i björk från Ikea. Vi har valt att måla skivan vit. Men våra bekanta har istället endast målat benen och det blir en spännande kombination med en liten brytning.
Vad kul att se den svarta barnstolen i bakgrunden!!
Kram Maria

Fånga dagen sa...

Hej goaste Jenny!

Vilket fint kök du har, ljust och härligt.
Svårt att avgöra vilket som är bäst med bordet men stolarna är ju jättefina med sin fårskinnsdyna.
Jag älskar din lampa, den är ju så mysig alltså, fast jag är ju en älskare av rutigt jag så det är väl inte så konstigt att jag föll för den.
Jag är ju långt ifrån er andra i smak ibland, mitt köksbord är ett indiskt med kraftiga stolar och brunmelerat. Skulle nog aldrig du välja.
Jag vet inte men när vi flyttade in här så passade det i stil så det fick bli så.
Hoppas du får en skön dag nu min vän.
Kramar Lena

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du har redan två bra idéer, måla om det gamla är ju billigt och bra. Men ett slagbord vore ju väldans snyggt, nu får du börja titta efter såna. Kanske det rätta dyker upp.
Stora kramen till dig vännen.
AnnaMaria

Unknown sa...

Hallå!

Jag tycker nog att du inte ska göra något, jag tycker det ser lantligt och rustikt ut som det är.

Men förstår om du vill ha förändring. Angående målning kan du ju öppna bilden i photoshop och måla om benen och titta hur det blir.

Slagbord är vackert och funkar utmärkt till din inredning. Det svåra är ju bara att bestämma sig och det är ju bara du som kan det. ;-)

Tisdagskramar från nån som ska olja in golv i dag.

Mot nya äventyr ! sa...

Hejsan !
Vilka underbart vackra fönster ni har ! Förstår att ni inte vill ha gardiner !
Ha en underbar dag ! Helen :0)

Maria sa...

Jag måste säga att jag tycker det är snyggt som det är. Att ekbenen sticker fram gör det bara lite mer spännande och oväntat, jag hatar när allt ska matchas i detalj. Tror alldeles säkert klaffbord passar till stolarna, det är väl det mest traditionellt lantliga vi har, pinnstolar och klaffbord i köket?? :) Ska du måla så måla bordet svart, kanske vit som jag såg någon föreslå men det kan bli en jäkla kontrast som inte blir särskilt vilsam att titta på.

Som sagt, det är assnyggt som det är!!

Kram

Signe 1 sa...

Hej darling! Ert kök är sååå mysigt!!:-) Tycker det är kanonfint som det är, men ett slagbord skulle oxå göra sig perre där, det är hugget som stucket!!:-)

Ha en skön dag!

Kramisar Sofia

Tulipa sa...

Hej Jenny!
Vad stort och ljust och fint kök ni har!!

Jag vet inte vad jag tycker riktigt om bordet och ditt dilemma... Med vaxduken på så är det ju kanonsnyggt till stolarna. Jag vet inte vad jag skulle råda till... Jag är ju svag för vita eller svarta bord, men kanske att vitt sticker ut för mycket...

Hmm...Snyggt är det hur som helst och det är ju trist om man målar och ångrar sig...

Stor kram Mariette

Designe sa...

Åh ni har så ljust, stort och fint kök! Härligt att va utan gardiner! Hmm...svårt det där med bordet! Gillar stolarna! Kanske måla benen?!
Kram :)

Färjtorp sa...

Jag gillar verkligen din vaxduk, den är supersnygg!
Vi har samma ekbord... och är inte heller så förtjust i det. Skulle vilja byta ut men det får vänta. Ett slagbord låter ju jättefint. Det skulle säkert passa in hos er.
Stolarna är grymt fina.
Och vilket ljus!!!! Så härligt.

Ha en fin solig dag
Kramar Johanna

Teija sa...

Heippa Jenny ja mukavaa tiistaita! Keittiönne näytttää ihanan valoisalta ja tuoleista minäkin tykkään! Ja tuosta vahakankaasta! Minä varmaan maalaisin pöydän valkoiseksi. Olisi vähän niinkuin "ensiapua". Voithan ajan kanssa sitten haeskella sopivampaa pöytää?

Mukavaa viikkoa myös :)

Karin - Mina Rum sa...

Lilla Åland är bara snyggast bland snygga stolar. Jag tycker inte att du ska måla ekbordet. Det är så svårt att ångra sig sedan. Ett målat bord som slipas trärent blir aldrig detsamma. Satsa på ett slagbord istället. Det skulle vara supersnyggt hos er, tror jag.
Kram!

Nyanser av vitt sa...

Hej Jennyvännen
Ett slagbord skulle ju passa men varför målar du inte bara benen i svart så blir det ju kanon till stolarna med den duken till och även till andra dukar...
Ha en fin dag
Kram Agneta

Vekarus sa...

Ihanan iso keittiö! Minä maalaisin pöydän jalat mustiksi.

Tuoleista tulee mieleen lapsuuden kodistani peräisin oleva musta keinutuoli, jolle ei ole löytynyt paikkaa. Mutta kaipa se muuttaa joskus valkoisena huvilalle...

Anonym sa...

Du har så fint så fint...
Extra kul att se med Åland-stolarna... vi har beställt 6 st vita till vårt kök... hoppas att vi blir nöjda! De är så vackra men har inte provsuttit på dom...
Får se hur jag gör med bord... just nu har vi ett vitt bord som jag tänkte lägga vaxduk på men kan tänka mig ett slagbord om jag springer på något...
Hur som helst, du har ett jättefint kök!
Hälsningar Johanna

Fågel Blå sa...

Åh så underbart och så stort och luftigt erat kök verkar vara!
Underbara bilder!
Ha en fin Vecka!
Kram Kathrine

Therese sa...

Hej!
En bra budgetlösning är att måla bordet! Gärna vitt ;-) Kram

Livet på Vestergård sa...

Vilket snyggt kök ni har!
Vi står inför att skaffa ett nytt köksbord,men i väntan på att vi ska hitta det rätta målade vi vårt gamla vitt.
Ha en skön kväll!

Vikeskärs hem och vardag sa...

Ni har det väldigt fint tycker jag och stort och bra.
Ha en fortsatt härlig dag. Kram

Lotta sa...

Hej rara Jenny!
ja lilla Åland är ena riktigt snygga klassiker,med stil, gillar jag mycket speciellt i svart.
Hela gruppen ser snygg och passande ut i ditt kök, men jag förstår ett slagbord i vitt skulle sitta fint, jag tror nog att det går bra ihop med Åland stolarna, ibland kan det vara lite tufft med stilkrockar;)
Jag tycker inte att du ska måla ditt ekbord, sälj det om du har tröttnat...

Kram Lotta

Hem och Lycka sa...

Så himla fint kök! Visst vore pricken över iet ett vitt bord, kolla efter slagbord på Blocket eller på loppis!

kram Mia

Vintage House sa...

mycket fint, stolarna är så läckra:)
jag hade målat bordet, svarta ben vit bordskiva.
så snyggt utan gardiner:)
kram
sandra

Villa Solgården sa...

Vilket luftigt och fint matrum ni har!!

Jag tycker också jättemycket om slagbord, tycker absolut du skulle kunna fynda ett och att det skulle passa fint till stolarna, det är ju ofta blandningen som gör det! :)

Kram!
Sanna

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Snygg matplats. Ljust och fint.
Kram Anette

Fröken Fräken sa...

Pinnstolar är allt bra fina och hemtrevliga! Jag har hört att det kan vara lite knivigt att måla ek, men jag tycker ändå att du ska göra ett försök. Jag är ju ett fan av att göra om det man redan har istället för att köpa nytt!

vadmalen sa...

Kul att jag kunde tipsa om trädgårdsboken. Om du inte vill måla om bordet är det inte snyggt utan vaxduk också. Ni har ju så fint hemma jag är övertygad om att du skulle fixa något vackert stilleben på bordet.
Kram
Birgit

Dicksonska våningen sa...

Älskar svarta Lilla Åland! Och jag tror också att ett slagbord skulle passa perfekt till de stolarna. Vilken färg vill du ha på slagbordet?
Ett tips är ett vitt från Torkelsson som heter Viggsö. Det är nytt. Från Hans K har du Bridgeport. Ljuvligt!
Ska bli roligt att se vad du väljer!

Kram Annika

Dicksonska våningen sa...

Stolab, som tillverkar Lilla Åland har ju också ett slagbord som heter Björka. Höll på att glömma...

Roses & Angels sa...

HEJ! JA det är så härligt när man ser ut igen. Har inte hunnit med alla heller men ja det får bli några i taget. Fin matplats ni har! ha det bra kram

Maliva`s verden sa...

Hei....så utrolig fin spiseplass du har. Takk for titten. Klem fra Maliva

Stjärnor & Champagne sa...

Snygga svarta stolar, hm jag skulle nog testa och måla bordet för det ser ju rejält och bra ut....Ha det gott/ Kramkram Anne

Bella sa...

Riktigt snygga stolar, förstår att du är nöjd med dem, bordet vet jag inte riktigt, varför inte måla det, tror det skulle kunna blir snyggt, ett slagbord hade också gjort sig tror jag... Oj, vilket uttömande svar detta blev...

Ni ser i alla fall ut att ha ett riktigt charmigt hem, gillar de gamla fina höga fönstren, snyggt att inte ha gardiner och perfekt att få in mycket ljus :)

Hoppas du haft en bra dag

Kramar Bella

Caroline sa...

Du har det verkligen superfint hemma hos dig! Jag gillar både stolarna o det vackra golvet! Slagbord är fina och lite mer kanske "gammal stil". Eller vitlasera ditt ekbord? Så det blir ljusare?
kram till dig

Malin sa...

Jag hade nog satsat på att måla bordet svart ;)

Kram Malin

Vit som snö sa...

Snygga stolar!!! O fint med fårskinnet på!
Jag röstar nog i första hand på ett slagbord. Det skulle bli urfint!!!
Ha det gott! Kram Cilla

Country Hill sa...

Morning Jenny!
Tack för att Du var inne hos mig och kikade, Du kanske såg att jag tack vare Din hjälp fick till en blogglista.Visst hade det varit roligt om vi hade kunnat träffats på bloggträffen hos Rappne, kanske blir det en annan gång.
Många tankar om bordet, kul. Ska försöka få till en bild att skicka.
Ha en fin dag!
Kram Lena

Cathrin sa...

Oj här har vi exakt samma "problem". Jag älskar våra svarta Lilla Åland (med fårskin, så klart) men bordet... Döljer också vårt med vaxduk (och så är det praktiskt med små "drälliga" barn) men det är ändå inte helt rätt. Funderar på att vitlasera vårt ekbord i vardagsrummet (där vi också skall ha lilla åland så snart jag hittat rätt pinnsoffa i köket och gjort en stolsrokad), kanske något du kunde testa? Slagbord är ju bra, men är ofta lite krångligt med lite plats för benen om man är långbent, tycker jag...

Du har ju fått många tips och råd, så något bra kommer du säkert fram till.

Kram!
Cathrin

Elsa och Helena sa...

Jättefina Åland stolar...och bordet är också snyggt! Men jag vet hur det är när man stör sig på någonting...man ser liksom bara det!

Om jag får ge ett tips...så skulle jag slipa bordsbenen och sen lasera dem, tycker det är snyggt när träet lyser igenom...:) Så gjorde jag med mina bordsben och köksstolarna!!

Ja, nu har du säkert fått många råd att fundera över:)

Önskar dig en fin onsdag.
KRAM Helena

Elsa och Helena sa...

Ps: Vitlasera...:)Ds.

IKT i min vardag sa...

Vilken kluring det där med bordet. Stolarna är ju kanonsnygga, vaxduken är fin. Såg i en tidigare kommentar om att måla benen. Inte så tokig idé tycker jag.


Kram Linda

Elsa och Helena sa...

Tack för din gulliga kommentar...:) Ja han var mycket stolt över att ha varit fjällsoldat!!

Kom också på att med ett slagbord blir det trångt för benen och svårt att placera stolarna!!...:)

KRAM IGEN

Lilla Vrån sa...

Tycker att du har det så himla fint med både stolar och bord.
Var en gång på väg att köpa ett slagbord...men det var så krångligt med benen på det bordet, så det blev ett vanligt istället.
Ha det fint!
Kramar/Carina

Lissboden sa...

Hej Jenny!
Oj, vad många tips du redan fått. Det känns som om mitt är lite överflödigt men jag tycker att ett gammalt eller nytt slagbord vore så fint till dina supersnygga och klassiska Lilla Åland-stolar. Jag har alltid tyckt om dem så mycket, de är verkligen en klassiker i Carl Malmstens kollektion.
Du har så fräscht och stilrent i ditt kök. Snygga golv ser jag också.
Vad söta lilla Vera och Agnes är och även du förstås!!
Ha det så bra i regnrusket!
Kramar från Maria

Smultronbo sa...

Hej!

Vilken fin blogg du har!

Ett slagbord skulle vara jättefint tycker jag.

Vi har 6 st gröna Lilla-Ålands stolar i garaget, ska nog lämna in dom och sprutmåla dom svarta...

Kram camilla

vardagsvitt sa...

Hej Jenny!
Så tjusigt med de svarta stolarna men visst skulle bordet vara vackrare i vitt (å det kommer från en som själv har ekbord...hmmm)
Jag skulle måla tror jag, för ett hållbarare bord får man leta efter!!
Kram Marith

Sara sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sara sa...

Hej hej!

Vilket härligt ljust kök ni har!
Vi ska lägga in vitt trägolv i vårat kök om 1 1/2 vecka så nu kliar det i mina fingrar och jag räknar ner tiden =)

Stolarna är jättecharmiga!
Själv föredrar jag ju vitt på de flesta möbler så jag skulle nog måla om dom om det inte svider allt för mycket om dom är hyffsat nya ;)
Vi har ett jättefint matsalsbord från Miljögården på jobbet, jag mailar över en bild till dig så får du se hur det ser ut.

Annars är ju Ekhagen marknaden nu på lördag!
*längtar*
Ska du dit? Det kanske finns något bord där?

Kramar ifrån mig!

Annas skattkammare sa...

De svarta stolarna skulle passa finfint både till ett slagbord och till ett vitmålat bord! Ska bli skoj att se hur du gör.
Kram /Anna

Susanne sa...

Hej Jenny,,oj här var det många som kikat in! Helt otroligt vad besökare du har..Det är till att vara populär :D
Tycker för det första att ni har det så fint..Tror att du skall måla vitt eller ett stort gammalt slagbord oxå varit toppen..Men är säker på att vad du än väljer så kommer det bli så fint..Kram Susanne

Lina sa...

Hej!
Lilla vasen som snödropparna stod i är inköpt på "vår" loppis förra året för ett par kronor! De är min favorit nu på våren när man ska sätta in små buketter!

Oh, ja de där med matmöbel är inte lätt...känner igen dilemmat! Vi har en ekmöbel som vi köpte för 6 år sen när vi flytade in i huset. Jag är så trött på den nu...jag skulle vilja ha ett vitt bord och sen lite udda stolar i par runt omkring, och en kökssoffa! Men, men kanske i ett ev utbygge att detta kan bli verklighet! De ska bli spännande att se vad som händer i ert fina kök på bordsfronten!

Må så gott, Kram Lina

Mjuka sa...

Hej hjärtat!
Vet du, jag skulle satsa på ett avlutat slagbord, du har ju öga för att finna fina saker på auktioner. Vitt i all ära, men själv känner jag att jag börjar kika lite på det trärena i hop med vitt. Tänk om man bara kunde ha en stil och hålla sig till den .-)
Ha det så gott
kramar Malin

ååååååååå sa...

Hej Vännen!

Vad fint ni har det hemma. Där måste ni trivas.
Jag hart oxå samma problem. Var dum och gick med på att köpa eklaminat. Nu hatar jag det. Därför har jag duk på.
Varför köpte man inte vitt? Fattar inte det...*hmm*...Men det var väl det enda som matchade stolarna. Och de var dyra när vi köpte dom, så det är ju inget man byter ut efter ett år.

Du har en award hos mig! =)

Kramar Verra

Nylyckan sa...

Hej Jenny! Tycker att det är snyggt att dina fönster inte har gardiner. Jag har inte hängt upp några än efter fönsterbytet och tror inte att jag ska göra det heller. Inte vitt slagbord skulle vara tufft till de svarta stolarna och skulle göra sig fint i ditt fina kök. Ditt kök verkar så rymligt och stort. Kramis Åsa

Nylyckan sa...

Jag igen! Ett vitt slagbord skulle det ju stå. Vitt slagbord med svarta stolar=snyggt.Kramis Åsa

Lauras gård sa...

Ni har så jätte fint kök, stort och rymligt! Jag håller nog med Åsa ovan att ett vitt slagbord skulle vara fint. Men slagbord är samtidigt lite opraktiskt. Inte så stabilt om någon "hänger" på det. Jag har inte så fina köksmöbler som ni, men jag vill göra något åt dem, måla eller betsa det är frågan... Kram Stina

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Vitt och Blått sa...

Ni har det jättefiiint!! :) Jag skulle antingen måla det bord ni har, kanske i vitt eller ljusgrått eller köpa ett äldre bord, modell större. Lycka till!! :)

Kram E