torsdag 10 februari 2011

Ett av vårens projekt i trädgården...


Hej på er!

Vaknade upp till ett vinterlandskap imorse och det snöar fortfarande..vill ju ha vår och grönt på marken nu!! (vet att det bara är februari men ändå;)).

Nått som jag gärna vill ha vitt är vår finska pihakeinu/trädgårdsgunga! (Den här typen av gungor är vanliga i Finland och eftersom det är en finländare som byggt vår gunga kallar vi den för "finska gungan":))

Ett av vårens projekt blir att måla den! (gungan är byggd av tryckt virke men eftersom den stått i några år nu bör det inte vara något problem att ge den lite vit målarfärg).Förhoppningsvis kan jag börja med detta projekt någongång i april/maj, då ska väl ändå våren ha kommit?? :)




Idag har jag tagit ledigt från jobbet. Jag har lite ärenden och saker att handla inför helgen då vi ska på bröllop! (vilka som gifter sig berättar jag på lördag..näe det är inte jag och Peter*fniss*)

Ha en trevlig torsdag gott folk!



Kraam Jenny♥♥


64 kommentarer:

Unknown sa...

Lyckos dig som har en sån gunga :D En sån gunga har jag försökt fått tag på och bett min man bygga i flera år.
Kram Maria

Mjuka sa...

Den är så fin den gungan!! ett riktigt mästerverl!
Kram på dig
Malin

Unknown sa...

Hej vännen!
Jaaa, de där gungorna är såå fina! Jag önskar att vi hade haft plats för en sådan här på gården, det hade varit ett mysigt tillskott för huset!

Ja, visst är hon supersnäll den go'a Cilla! Det var ju bara så att jag missat att det låg en extra present inuti boxen med! Usch, vad jag skämdes! Men nu finns även den presenten på bild i bloggen :)

Ha en underbar helg och ta hand om er!
Stora kramar!!

Carin sa...

Hallå vännen! Den kommer bli SUPERFIN vit!!! Förstår att det "kliar" i fingrarna att få sätta i gång... :D

Ååå, bröllop.... Så roligt! Ser med spänning fram mot bröllopsreportage....

Ha en bra dag! Kraaam Carin

Norrfrids Eija sa...

Ja den påminner om barndomen denna pihakeinu! Har ritningarna till den, för den har ingått i planerna redan till förra trädgården, och nu är det ingen prio för det finns tusen andra saker som pockar på....men det är en mysig gunga och är finast i vitt! Kanske om man får en snickarsugen gäst från Finland hit någon gång så kan mirakel hända...
Eija

Jenny sa...

Vilken fin och mysig gunga!! Den blir kanonfin i vitt :)
Ha det så himla trevligt i helgen, kram Jenny

Vit dröm sa...

Så fin gunga, tror den blir ännu finare med lite färg ;)
Vad mysigt med bröllop ♥ det vill jag höra mer om!
Kram Anna

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Nu blev jag lite kär i den där! Hm, sambon kanske får ett somrigt bygguppdrag!! :)

Country Hill sa...

Gungan är så fin och kommer att bli ändå finare vit en mysig prydnad i trädgården.
Spännande med bröllop.
Ha en fin dag!
Kram Lena

Unknown sa...

En sån gunga har jag önskat mig ända sen barndommen. Kommer ihåg vad roligt jag tyckte det såg ut när Maicken, Elisabet och de två fattiga barnen gungade i en sån medans lusmedlet verkade.
Ha de så bra, kram Ing-Britt

Vardag och flärd sa...

Vilken härlig gunga! Blir säkert ännu finare när du målat. Och mormorsfilten är också så fin, jag älskar mormorsfiltar!
Kram Eva

♥ Vårt lilla bo ♥ sa...

Oj, så kul med bröllop!♥

Er gunga är alldeles underbar!
Ha en fin dag!
Kram Annica

Signe 1 sa...

den är ju så fiin denna gunga!!

skönt med semester, det har jag oxå idag:-)

vaaa är det inte ni som gifter er;-)?

kraam s

Tina sa...

Åh, en nästan precis likadan gunga har min moster på Åland! Jättefin!
Klart att det måste gå att börja måla i april/maj. Annars blir jag tokig, måste komma vidare med mitt Shed..håller tummarna på det.

Ha en skön dag, kram Tina

Unknown sa...

Superfin, riktig Madickengunga!
Skulle vilja ha en sådan färdigmålad då jag nog inte skulle orka måla den....

Kram Anna

Mys och hemtrevnad sa...

vad kul att få gå på bröllop. Din finska gunga som vi kallar för madickenvgunga kommer bli vacker vit...kramis semlan

http://frkerlandsson@blogger.com sa...

Åh vilken underbar gunga!! Kom att tänka på Madicken på Junibacken..de hade någon liknade!:):)

Ha en toppendag!

Kraam Izabell

Unknown sa...

Åh, den kommer att bli en ännu härligare dröm än den redan är, Jenny:)
Kram!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Din gunga kommer bli jättefin vit, och i maj måste det ju gå och måla. Idag är det värsta snöovädret, men det skulle dra bort imorgon.
Och så roligt och gå på bröllop, hoppas det här vädret gett sig iväg tills dess.
Kramar
AnnaMaria

skifferhuset sa...

Å en sådan gunga har jag alltid önskat mig, men men vem vet kanske kan få en av mågarna att fixa! Kram Iréne

Kristall & Pynt sa...

Hej Jenny!
Eran gunga kommer att bli som en dröm i vitt.
Ha det gott
Kram Sofia

Huset vid ån sa...

Hej Jenny!
Den madickengungan är såå fin!
Den kommer bli ljuvlig i vitaste vitt.....
Lycka till!

Stoor Kraam från mig/ Therese

alegni sa...

den kommer att bli sååå mycket finare som vit!
synd att det inte är ni som gifter er, men ha ett trevligt bröllop ändå!
:)
kram
ingela

Anonym sa...

jag ser fram emot att sitta där med ett glas vitt vin till våren och bara mysa. Lars får passa barnen. Kram

Norregård sa...

Kommer bli superfin i vitt Vännen;o)

Ha en bra ledig dag!
Kram Malin

ååååååååå sa...

Åhh vad kul att gå på bröllop! =)

Den gungan kommer bli finfin i vitt.

Ha de fint!

Kram Verra

Hildas hem - Sofia sa...

Oh jisses vilken underbar gunga, Jenny! Den kommer att bli som en dröm i vitt. Jag drömmer om att sitta i en sån gunga en härlig sommardag och äta hembakta kanelbullar och dricka jordgubbssaft. Nu fick jag ett sting av längtan efter sommaren också. Först ska vi överleva vintern :)

Ha en fin torsdag!
Kram Sofia

Gunillasljusglimtar sa...

Oj vilken häftig gunga! tror jag blir riktigt fin i VITT så klart! Ha en trevlig dag...Gunilla

Cathrin sa...

Vitt i all ära - men helst inte på marken igen. Här i Skåne regnar det just nu och jag håller tummarna för att det inte kommer någon snö alls. Känner att jag är rätt färdig med den varan. Möjligen i skidbacken, annars vill jag ha vår nu...

Stor kram
Cathrin

Hanna sa...

Den kommer att bli jätte fin i vitt.
kram
Hanna

Lilla huset på prärien sa...

Den är verkligen underbar - er gunga! Den kommer att bli superfin i vit också. Lite jobb innan bara... Lycka till!

Kram Jenny

himlaverket sa...

Å, den gungan skulle vi nog alla vilja ha i vår trädgård.
Det finns ju så mycket bra vita färger som täcker lätt och håller fukten borta nu för tiden.
Kul å få se bilden på den "färdiga" gungan sen....
kramis Ullamaria

Vikkan sa...

Jag skulle också vilja ha en sådan fin gunga i min trädgård men jag är rädd att den skulle ta upp all plats som finns där, då trädgården inte är så stor. Men nästa hus och trädgård så, ja då ska jag ha en hederlig gammal hammock.

Finns inget så rogivande som när man ligger i hammocken med ena benet ner och tar fart. Molnen far förbi på himlen och ögonen blir allt svårare att hålla öppna. Så vaknar man till av ett ryck någon timme senare.... *härligt*

Hoppas du har haft en fin torsdag trots vädret ute.
Kram Vikkan

Nilla Q sa...

Åh vad jag längtar efter sommaren när jag ser dina bilder! Vilken underbar gunga!

Kram Pernilla

VITA NYANSER sa...

Åh så fin den är! Den kommer bli supersnygg i vitt. Vad kul med bröllop.

Ha det bra!
Kram L-L

Villa Carl Larsson sa...

Tack du är alltid så snäll och rar. Det syns på hela dig att du är en sån där varm människa rakt igenom :)
Jag tror att det kommer bli bra med september också. Vi får ju en juvel i juni om allt går vägen och det kan vara bra att landa lite i det först kanske innan vi flyttar in i vårt drömhus :) Har mycket att se fram emot nu.

Den gungan kommer att bli helt underbar i vitt. Det blir ett bra sommarprojekt det. KRAM

Fröken Tindra sa...

Tack för dina tröstande ord! De värmer. Ja, det är nog ganska ovanligt att katter blir så pass gamla.
Er gunga är verkligen fin! och i vitt blir den nog strå´t vassare. =0)
Vad kul med bröllop! Hoppas att ni får en härlig kväll!
Ha en skön fredag!
Kram!

Rose Garden Malevik sa...

Hej J-P
Vilken Underbar Gunga...gäller å inte klämma sig bara :)
Blir nog fiiiiiin vit :)
Hoppas Din kväll e bra
å missa inte

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

till helgen......
Välkommen att vara med :)
Ha det gott
HåkanBråkan

Helenas Hem sa...

Ja det är synd att vi bor så långt ifrån varandra! :)

Er gunga kommer att bli ÄNNU finare med vitfärg. Jag har sagt till Jocke att jag också vill haaaa en Madickengunga. Han tror inte att den kan vara SÅ bökig att snickra ihop, men det tror jag minsann! :)

MYSIGT med bröllop.
KRAM

Färjtorp sa...

Säger som alla andra! Underbar!! Och vilka sommarbilder, man får väääldig längtan!

Trevlig helg och bröllop.
Kram Johanna

Susanne sa...

Hej Jenny!
Härlig gunga, kan känna hur det måste vara att sitta i den och mysa....
Kram Susanne

Vita Falkens Lantliv sa...

Vilken gunga! Blir säkert hur läcker som helst med lite färg:)

Så skoj att gå på bröllop!

Kram Susanne

Birgitta sa...

Vilken läcker gunga du har. Den blir säkert fin med vit färg.
Ha det så roligt på bröllopet.
Kram Birgitta

Karin - Mina Rum sa...

En sådan fin gunga skulle mer än gärna få bo här hos mig. Den kommer att bli superfin vit.

Hoppas bara att du kommer slippa "gunga pippor" i den som Madicken, Lisabet, Mia och Mattis gjorde i min favorit-Lindgren.

Ha en toppenhelg. Kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Har alltid tyckt dom gungorna är så jättefina, visste inte att dom är finska, men det faller på plats nu. Där jag bodde som barn var det en finska familj som hade en och jag var full av beundran inför denna gunga.
Snö, inte var det kul, nej.....och så regn och så snö och dimma och kallt igen.
Agneta kram

STENLYCKA sa...

Hej Vännen!
Du är en inspiration för mig och jag njuter av din blogg även om jag inte alltid är så duktig på att lämna små hälsningar.
Stor kram till dig och ha en fin helg!
Raina

Älskade pion sa...

Åhhhh,vad ljuvlig att få sitta där och gunga på sommaren.;)Ha det så roligt på bröllopet.Kramar Ulrika

where the forest end... sa...

Tack för titten Jenny!

Det har faktiskt hänt att jag varit här inne, senast i förrgår tror jag bestämt :)

Men precis som jag skrev till "kråkslottet" så är jag FÖR dålig på att lämna kommentarer efter mig. Får skärpa mig! Kan ju inte svepa runt som en skugga..


Trevlig helg!

Charlotta

Ett Vitare Hem sa...

Önskar dig en riktigt härlig helg!
Kram/Lena

Farfars stuga sa...

En sådan gunga har maken lovat att bygga åt mig, frågan är väl bara när....

Finns ju några viktigare projekt än.

Trevlig helg!
Kram cia

Lotta sa...

Hej!
Dessa gungor är verkligen mysiga, hade själv en sådan för måååååånga år sedan i ett annat liv.....
Trevlig helg och bamse kramen
Lotta

A House With A View sa...

Uuunderbar gunga! En sådan gunga har jag kikat på också, tycker den skulle göra sig bra i vår trädgård! Uunderbara foton!

kraaaaaaaaaaam aka

Vita små hjärtan sa...

Hej Vännen.
Härligt, tänk snart är det vår och du kan sitta där o gunga!
Ha en fin helg.
Kram Agnetha

Stjärnor & Champagne sa...

HM Jenny hur går det med ditt projekt gunga hihi...Kommer ihåg den där:) Hoppas att allt är bra och att det blir ett trevligt bröllop, dock synd att det inte är erat hihi/ Kram A

Villa Björkenäs Backen sa...

God natt Jenny!

Jag somnar nästan men var bara tvungen sätta mig vid datan en stund...
Veckan har varit lång men en fin vecka ändå med mycket på gång.
Mannen kommer hem imorgon och sen ska vi vara tllsmmans1
Härligt med finska gungan och den kommer bli så fin i vitt!
Ha det så trevligt på Bröllpopet!

Halein Sirpa

Hauskaa viikonloppua sinulle myös!

Vit som snö sa...

Bröllop:) Låter niiice:) Fast det hade varit kul om det var du o Peter:)
Minns att du visat den gungan, den är såå fin!
Och såklart, den blir ÄNNU finare i vitt:)
Ha en mysig helg vännen och glöm inte näsdukar till bröllopet;)
Kram Cilla

mammaxtre sa...

Men vilken fin!

Lissboden sa...

Jättefin gunga Jenny!
Visst är det härligt med vår men jag är glad att isen har dolt sig under ett vitt och mycket vackert snötäcke med 7-8 grader kallt. Det är ett helt fantastiskt ljus här idag.
Det låter jättekul med bröllop i helgen.
Ha en härlig helg!
Kram från Maria

20-talshuset sa...

Hej Jenny, den kommer bli super i vitt. Åh vad det där fick mig att längta till varmare tider... Låter som du får en spännande lördag! Ha en härlig dag! Kram Anna

Unknown sa...

Hejsan Jenny & Co!

Åh vilken härlig bild, stämmer ju inte så mycket med verkligheten. I alla fall inte i Gammelbo då. *hihi*

Här är snö, mycket snö, otroligt mycket snö och solen skiner och himlen är klarblå. Det är verkligen kanonväder och vi tänker åka på utflykt till ett berömt gammalt kafe i dag som ligger i Norberg.

Härligt med projekt man längtar till, för det gör du väl. Måla är ju så kul och den där gungan kommer att bli strålande i vit färg och några vackra kuddar till. Sen kan du och Peter sitta där och gunga på kvällarna, då behöver ni inget vin. ;-)

Se nu till att få lite sol på nosen i helgen och ha det kanonmysigt!

Största kramen från blogglatmasken i Gammelbo!

Monica sa...

Bröllop...
Det är alltid roligt att gå på bröllop. Alla är på såå gott humör då.

Din pihakeinu kommer att bli superfin som vit i din trädgård.
Lycka till med målarlusten...:)
Häls. Monica

millandante sa...

Så mysigt det verkar att sitta där! Och grön gräsmatta... nästan så man glömt av hur det kan se ut...;) Den blir fin i vitt!!

Kul med bröllop, hoppas ni hade kul igår!

KRAM

I mina gömmor sa...

Härlig gunga! Vi kallar den Madickengunga. Hade gärna haft en sådan i min trädgård. Bästa stället att ta en fika på!
Kram Malin

Anonym sa...

En sån där gunga har jag velat ha sedan jag var barn....och jag tittar längtansfullt på någon gunga vi åker förbi på någon gård...nån gång ska jag stanna och fråga ägaren om dom verkligen vill ha kvar den ;)annars kan jag ta på mig att frakta bort den....hi hi, tror du att någon kommer tacka ja?
Jag får ut på soffgunge letning i sommar....
Kram Annika