torsdag 19 mars 2009

Vårkänslor på Kråkered..

Hej på er!

Igår hade jag en semesterdag. Tycker det är så mysigt att vara ledig sådär mitt i veckan så jag brukar vara det då och då. Passade på att städa härhemma (man ser ju allt damm så tydligt när solen lyser..) När jag öppnade ytterdörren för att skaka av ett par skor fick jag syn på hönsen som låg vid husknuten och solbadade!
Det såg så härligt ut att jag genast sprang in och hämtade kameran för att ta några bilder.
Visst ser de ut att njuta av vårsolen?!:)







Tuppen Jansson hade en date med hönan Molly (eller om det var Babby, lite svårt att se skillnad), Han la sig bredvid henne o solade, senare såg jag dem gå för sig själva i ett dike o picka, hihi!
Jansson brukar inte vara så poppis bland hönorna annars, must have been his lucky day..


Passar på att skicka en hälsning till min kompis Vs söta systersöner Danilo och Stevan, ni är hjärtligt välkomna att hälsa på hönsen när ni vill:)


Ikväll var vi på auktion i Rävlanda igen. Hittade inte så mycket den här gången, det blev bara en jättesöt porslinsskärbräda från Villeroy&Boch för mig.
Tindras lycka var gjord när hon ropade in en skål full med gamla tändsticksaskar med fina motiv på för endast 30kr:). Hon är bara 7 och ett halvt o redan en hejare på att fynda,hihi!


Ha en jättehärlig helg!

Kram Jenny ♥


31 kommentarer:

Lauras gård sa...

Vilka underbara bilder!! Jag önskar så att jag hade höns. Det ser otroligt härligt ut att ha dem gå fritt i trädgården. Snacka om lyckliga höns! En riktig idyll! På tal om höns - här är man uppe med tuppen *fniss*. Det är min lediga dag och Astrid tyckte det räckte att sova till kl 5.30. Jag hade hoppats att få ligga kvar till 6-7. Ha en skön fredag! Kram Stina

Maya sa...

Så härliga bilder, det ser helt ljuvligt ut! Det får mig att längta efter sommaren än mer!

Jag hoppas också dagen idag blir bättre, det gör det säkert. Detta brukar ske lite nu och då, det blir liksom en explossion och jag står bara och undrar " vad hände egentligen"... nej, det får bli åtgärd på detta... du har inget jobb att erbjuda?

Maya sa...

Vad roligt med auktion förresten! Här ska det också vara auktion i helgen, kanske skulle man pallra sig dit..:)

Butik Östergården sa...

Vad härligt att ha hönsen runt knutarna. Det ser så lantligt och charmigt ut. Själv satt jag ute och njöt av solen igår också. Tog första fikat utomhus det var så härligt.

Hoppas du får en riktigt härlig helg!
Kram/Helen

alegni sa...

jisses, vilka livsnjutare ni har på gården o vad orättvist att våren är så långt hunnen hos er redan! här har vi kvar hur mycket snö som helst.
vad jag njuter av att höra att det finns fler soffpotatisar där ute ;)
en skärbräda från villeroy & boch är väl inte fy skam... hur ser den ut?
ha en skön helg du med!
kram
ingela

Signe 1 sa...

Men åhh så gulliga höns, det ser fantastiskt ut! Vilken idyll du verkar leva i:-). Ha en fin dag! Kram Sofia

Sabina sa...

Det är bara föör mysigt med era höns! Vilken sagolik känsla, precis som Emil i Lönneberga (jag har sagt det förut). Jag tycker också det är orättvist att våren är så långt hunnen där, när vi har massor med snö kvar (bor i samma trakter som alegni in office)
Ha en underbar helg! Njuut tillsammans med hönsen i vårsolen! :)
Kram Sabina

VITA NYANSER sa...

Åh vad härligt det ser ut. Vad idylliskt lantligt med höns!!! Underbart!

Snyggt växthus du har! Här har vi jättemycket snö kvar, verkar aldrig försvinna, så det är jättemysigt att se bilder från våren.

Vad kul med din tjej som gärna åker på auktioner. Min tjej är också 7½ år, men vi har inte provat det än. Får nog göra det.

Ha en skööön fredag!
Kram L-L

Engelska Villan sa...

Men ååh! Det ser så himla mysigt ut med hönsen! Och jättecharmigt med fina spaljéer vid husknuten.

Ja, vad synd att du bor långt härifrån, annars skulle jag bjuda på fika på Öråkers möbler :D

Ha en skön helg!
Kram Anna

STENLYCKA sa...

Har tuppen Jansson fått vårkänslor tro? Vad härligt med alla hönsen. Jag är nyfiken på skärbrädan.Jag köpte en för några år sedan på auktion, den var vit med blå blommor, men det var ingen Villeroy & Boch.
Ha en skön helg
Kramara Stenlycka

Hemmalycka sa...

De verkar ha det skönt hönorna och tuppen jansson. Åhh visst är det skönt när solen visar sig. Tyvärr ser det ju jäteskitigt ut inne och fönstrena ska vi inte prata om.
Sköt om dig!
Kram Åsa

rosenskära sa...

Det blir lite Pettson och Findus över Kråkered med era hönor, men var gömmer sig mufflorna (hm, heter de så, det var ett tag sen jag läste Pettson?)?!

Vilket härligt liv de har! Och du och Tindra, ni har verkligen hittat er grej, loppisliv! Jag har tagit med min stora flicka på lördagsloppisen några gånger, men hon är så himla kräsen och det måste ajg väl erkänna att jag är glad för, här är prylar så det räcker ändå!

Kram/L

Anonym sa...

Vilka härliga bilder. Jag längtar riktigt efter våren här med....nu har i alla fall de stora vägarna blivit snöfria, men det är fortfarande sådär 20cm snö. Soliga dagar så är det lite takdropp som inger lite hopp om varmare tider:)
kram Stina

Maria sa...

Vilken idyll! Har ni hönsen som sällskap eller för äggens skull? Gal inte tuppen så man blir tokig..? Vi hade en granne som hade en tupp och det var kuckeliku stup i kvarten, tur han flyttade ;)

Ha en skön helg!!

Maria i Lilla villa vita sa...

Vilka härliga bilder, det känns verkligen som om du bor mitt i en Bullerby idyll.
Ha en skön helg!
Kram Maria

Nettan sa...

Å va härligt de har det!! Vilket underbart liv de har att springa fritt sådär! Så himla söta är de oxå!!
Och ååååå vilket fiint växthus jag skymtade!!! Ha en mysig helg!
Kram Nettan

Nylyckan sa...

Hejsan!
Vilken idyll! Härliga bilder. Kul att din dotter gillar att gå på loppis. Min yngsta pojke gillar också det. Vi brukar gå iväg efter simskolan på lördagar. Han gör redan fina affärer. Vart ska det sluta...? Kram Åsa

Therese sa...

Hej!
Verkligen vad skönt det ser ut att dom har dom där hönsen. Vackra dom är.


Svar på din kommentar ;) :
Det borde vara trä golv i köket. Men sambon min vill inte ha fram det =O. Men jag river nog upp det när han inte är hemma. Jag brukar vara bra på att göra saker när han inte är hemma. Jag hoppas bara på att det är fint golv hela vägen. Mina föräldrar hade det problemet att det var lite olika träslag osv. =S. Hoppas alltså på mer tur.

Ha en bra helg!

Anneli sa...

Hejsan.

Blev ingen auktion för mig igår tyvärr.
Jag kanske inte missade så mycket, eller?
Så söta höns du har, de ser sååå fridfulla ut.
Vad skönt de har det i solgasset.
Tycker mycket om din blogg ska du veta.

Ha en skön helg,
Kram Anneli.

Stjärnor & Champagne sa...

Haha hon verkar vara duktig på att ropa in saker...Hönsen har säkert vårkänslor dom med eftersom t om tuppen får vara i närheten..

Kramkram Anne

♥ Fyra årstider sa...

Gud så mysigt!!
Kram Lotta

HWITA DRÖMMAR sa...

Hihi vilka söta bilder på hönsen och tuppen med:) de ser ut att njuta av solen dina höns! Ha en riktigt skön helg!

Kram M

Hagagård sa...

Go kväll! Vad rogivande det såg ut med hönorna & uteplatsen..Får ni mycket ägg av hönsen?
Vi hoppas på en solig dag imorgon!! Ha en bra kväll kram:)Helen

ikris sa...

Vad härligt det ser ut! Semester mitt i veckan är underskattat, jag ska också försöka ta lite lediga dagar i vår. Kram!

Jannicke sa...

Hei Jenny!
Så utrolig flotte bilder!
landlig med hønene som tripper på tunet!!
Du er heldig som bor slik!
klem fra J.

I mitt hjärtehem sa...

Känns ju som rena drömmen att få bo i ett sånt fint hem & med tuppen jansson på tomten :D

har lagt upp dig på min blogglista & hoppas att det är ok?
ha en bra kväll, kram åsa

White cotton grass sa...

Hej!
Vad kul att du hittade till mig! :D
Nu ska jag ta och kika runt lite här hos dig.

kram helena

VITA NYANSER sa...

Vad kul med reportage för dig oxå!!! Vad härligt, då är vi två!!! Man blir ju så smickrad och glad! Förstår att du håller på och fixar. Du har ett superfint hem!!! Både utanpå och inuti!!! ...och kanske hönsen får vara med = )! Oj, vad kul!!! ...och här framför datorn sitter jag som har SÅ mycket att göra....!!!!! Det värmer och lugnar att veta att du oxå får besök!!!

Ha en skön helg!
Kram L-L

Blåbärs och smultronstället sa...

Hej Jenny!
Man blir så glad av dina bilder och sugen på att hälsa på. Ni har såå mysigt. Jag tänker på Astrid Lindgrenfilmer och påsken som närmar sig med tuppar och hönor. Skönt med en ledig dag i veckan, jag ha varit sjukskriven ett tag, men börjat arbetspröva nu. Kul att komma igång igen. För mig blir det nog lördagsloppis en stund i morgon och sedan tjejkväll med vinprovning.
Ha det skönt i helgen och tack för titten hos mig.
Kram Susanne

Anonym sa...

Men vilken idyll!!!
Känns som om bilderna är hämtade från en sagobok.
Jag blir så glad av att titta in i din blogg.
Lite avundsjuk blir jag på att din vår har kommit så långt.
Här är det mycket snö kvar....
Hoppas du får en bra helg.
Kram Carina i Lilla vrån.

Pengastorm sa...

Vilken fin blogg du har! Jag gillar hönsen!
Har själv höns och har precis investerat i en kläckare så vi får se vad det blir i framtiden!
Ha det bra!
// Maria